24.2.2022

בגידת הגוף - פרק חמישי

בבוקר כשהגעתי לטיפול האחרון הייתי לבד, אז לא היה לי ממי להיפרד. הפקידה באשנב בדקה אם ביקרתי בכל התחנות: טפול קרינה אחרון, פגישה עם הרופא שיתן לי מכתב סכום ואצל האחות שתגיד לי מה שכבר ידעתי. אחרי שאשרתי נתנה לי חבילת טפסים "שיהיה לך" אמרה. טכנאי הרנטגן אמר שהוא מקווה שלא נתראה יותר.

למושג "יום אחרון" מתלווה בדרך כלל אווירה של 'סוף קורס': גומרים תקופה, חוגגים ונפרדים. מן אירוע שנח עליו דוק של שמחה שמהולה בעצב. היום האחרון במכון הקרינה לא היה בו שום דבר מכל זה. 

בדרך החוצה מרמב"ם נתקלתי בדוכני השוק שנפרסו להם לאיטם בחוצות הקניון. בכל זאת שעת בוקר מוקדמת ואנשים עכשיו ממהרים לעבודה. קניות עושים אחר כך. הסתובבתי קצת חסרת מטרה סימנתי לי כמה דברים שמצאו חן בעיני ובסוף הלכתי על שטיח חדש למטבח. כל אשה יודעת שאין כמו בזבוז כסף כדי לתרום למצב הרוח. במקרה שלי זה לא כל כך עבד. מצב הרוח שלי נשאר מדוכדך כמו שהיה. גם את הרכבת לא פגשתי הבוקר במחסום.

בנסיעה חזרה הביתה הציפו אותי כל מיני מחשבות. פעם אחרונה שאני עושה את הדרך הזו בטיפול הזה שנגמר. אני חולמת על המקלחת בבית שתשטוף ממני את הכל. כשאני מתפשטת אני מגניבה מבט למראה, סוקרת את גופי, מתבוננת ארוכות ובוחנת את השינויים שחלו בגופי, משווה בין השדיים. מחפשת סימנים למה שהתחולל בגופי בחודשים האחרונים. הצלקת הפכה כל כך בולטת, סימני הכוויות, האדמומית שפשטה על השד שקצת נפוח. השד עוד כואב למגע אבל הכאב הולך ומתפוגג. עוד כמה ימים הכל יחלים ויראה כאילו לא קרה פה כלום. אבל משהו יישאר. הרופא אמר לי שתמיד יהיה הבדל בין אזור שעבר הקרנות לאזורים אחרים.

בגידת הגוף זה מה שמעסיק אותי בימים האחרונים.

תמיד התייחסתי בכבוד אל הגוף שלי. ראיתי עצמי אחראית על שנינו. יש בינינו הסכם בלתי כתוב שאנחנו מחוייבים לו הדדית: אני דואגת לו והוא מחזיר לי בדרכו שלו. כל אחד מאיתנו אחראי על החלק שלו. אני הקפדתי על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ועל פעילות גופנית קבועה וכשהיו חריקות פה ושם בגלל מחלה או משהו אחר, נרתמנו יחד לחזור למצב שהיה. הטוויסט ב'ביחד' שלנו לא היה משהו שדמיינתי אותו.

מכיוון שהחשבתי אותנו כישות אחת, אני תוהה מה המסר שגופי מבקש להעביר לי מעבר ל: "זכרי לנוח. לאכול היטב. להפעיל אותי. לשמור עלי. על עצמך". אני שואלת את עצמי האם אני באמת מקשיבה לקולו של הגוף, האם אני שומעת את קולו?

אני מבינה שהקשר גוף-נפש הוא הרבה יותר עמוק ממה שאני מודעת לדברים. היו לי לא מעט סימנים לעומק הקשר הזה. אני עוד זוכרת את הדלקת שסירבה להירפא ונעלמה לגמרי כשנפרדתי ממערכת היחסים שלא היטיבה עימי. בתפיסה שלי עדיף לחיות אחד עם השני מתוך הרמוניה וקבלה גם כשהכאבים מגיעים. והם מגיעים. ההקשבה הזו מסמנת לי מה נכון לי ומה לא.

גוף ונפש הם שניהם חלקים של אותו שלם ושניהם משפיעים עלי ועל בריאותי. כשאני מטפלת במצבים שגורמים לי למתח וחרדה אני בעצם דואגת לגוף, ולכן הם אינם ניתנים להפרדה. 

אני נזכרת עכשיו בהרגשת הנצחיות כשהייתי צעירה, כשחשבתי ששום דבר לא יוכל עלי. היום אני כבר לא צעירה וקורים לי דברים שלא תכננתי. אני מגלה שלמרות סימני הגיל הבלתי נמנעים איכות חיי ובריאותי מצוינים ומאפשרים לי לפעול ולתפקד כאילו אני אישה צעירה. כאשר אני מסתכלת בראי ורואה קמטים מתווספים אט אט ושערי הולך ומאפיר, אני מאושרת להרגיש חיוניות ושמחת חיים ותשוקה לגלות עוד דברים חדשים, ואז אומרת לעצמי – כיף להתבגר ככה. אני לא מתגעגעת לשום דבר בעבר. אולי הייתי יותר צעירה אבל גם יותר טיפשה ופחות מאושרת מאשר היום.

ועכשו מחלחלת בי ההכרה שכל המחשבות על בגידת הגוף הן הבל הבלים.

המקלחת עושה לי טוב. עוד כמה ימים הכל יחלים ויראה כאילו לא קרה פה כלום. נזכרת בשיחה האחרונה שלי עם הרופא: אנשים חושבים שהם בריאים גם אם יש להם כולסטרול גבוה, לחץ-דם, סוכרת, דלקות חוזרות ונשנות במקום זה או אחר, איזה גידול לא ממש סרטני פה ושם וכדומה. אבל בעיות כאלה ואחרות מופיעות רק במצבי מצוקה ממושכים ומוטב לטפל בהן כשהן עדיין "קטנות" וניתנות לתיקון.

את מה שקרה לי אני רואה כאתגר להתמודד איתו. אני יודעת עכשיו מה יש לי ומה אני צריכה לעשות ועלי ללמוד מזה. ואם זה יקרה, אז כל המסע הזה היה שווה.

 

הכל זמנידב חיון

גּוּפִי מִשְׁתַּנֶּה וְיִהְיֶה אַחֵר מָחָר

וּמָה שֶׁנֶּאֱמַר בֶּעָבָר כְּבָר לֹא נָכוֹן הַיּוֹם

הַכֹּל זוֹרֵם כְּמוֹ מַחֲזוֹר הַמַּיִם בַּטֶּבַע

עוֹלִים וְיוֹרְדִים שׁוּב וָשׁוּב

לְעִתִּים בְּטִפְטוּף מְלַטֵּף

לְעִתִּים בָּרָד מַכֵּה בְּזַעַם

כְּמוֹ אַהֲבָתֵנוּ

חַיַּי מִשְׁתַּנִּים בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל

בֵּין קִדּוּשׁ לַקַּדִּישׁ

הַכֹּל זְמַנִּי.

מתוך "הכל זמני" בהוצאת "עלה"


הפרקים הקודמים:

גם אני בסטטיסטיקה

פרק ראשון - לישון עם האויב

פרק שני - סדקים

פרק שלישי - אני הופכת לאשה מדליקה

פרק רביעי - שגרה

12 תגובות:

  1. מרתק. את המושג "בגידת הגוף" קראתי לפני כשלושה עשורים במאמר על יחסי לסביות שמזדקנות. המושג בגידת הגוף מצביע על "הזקנה" כגורם "דוחה ולא סקסי". אז זה הדהים אותי, כי חשבתי שזה יותר קשור דווקא לתרבות הגאה, לתרבות הגברים ההומוסקסואלים, לתרבות "אדוניס" והנעורים לעד.
    אבל, ככל שאני יורד במורד אל הסוף, בשליש השלישי של חיי, "בגידת הגוף" הופך למושג מוחשי לגמרי. החל בדברים הכי הכי קטנים ועד "כבדים" ו"רציניים". בטח אחרי טיפולי כימו, בהם לויתי את בת זוגי וסעדתי אותה גם אחרי.
    אני מזדהה ומבין לגמרי, אבל אני יכול להבטיח לך שעוד חודש ואולי טיפה יותר, הגוף יחזור לעצמו במשנה מרץ.
    בריאות מלאה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני חשבתי כמוך, שבגידת הגוף קשורה לגיל וככל שאני ממתבגרת כך הגוף פחות ופחות נענה לצרכים/הרצונות שלי.
      ככה התייחסתי לדברים באופן כללי
      ואיכשהו עשיתי הפרדה בין מה שאני חושבת באופן כללי לבין איך שאני תופסת את עצמי
      אני חווה את עצמי כמי שלא חשה במגבלות הגיל ואפילו מעזה יותר למתוח את הגבולות של עצמי, מה שפחות עשיתי בעבר
      והנה בא האירוע הזה וגרם לי לעצור ולהתבונן על הדברים אחרת. ולחשוב שוב
      התחושה שלי כרגע, דומה למה שכתבת. אני רואה בכך סוג של עצירה זמנית
      ותכף תכף אסתער שוב על העולם
      תודה על ההרחבה של הדברים שהבאת לכאן

      מחק
  2. הדיאלוג שאת מנהלת עם הגוף שלך - ובעצם עם עצמך - מרתק. התרגשתי מהדרך שעשית מהמשפט שבו תהית כיצד הגוף - שדאגת לו תמיד כל כך - בגד בך ועד שהבנת שלא היתה כאן בעצם בגידה. אתם ביחד, אתם אחד. משפיעים זה על זו, וזו על זה - בטוב וברע. וכשרע, שניכם מסייעים זה לזו וזו לזה לחזור לטוב. מפעים. מאחלת לך ולגוף שלך ולנפש שלך בריאות ושמחת חיים והחלמה והתחלות חדשות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אמפי.
      אכן היה לי דיאלוג לא פשוט עם עצמי ועם הגוף שלי, בתקופה האחרונה. היו לי הרבה שאלות ופחות תשובות
      מתישהו הבנתי שהשאלות הן שחשובות..
      תודה על האיחולים.
      ןתודה שאת כאן כותבת ומאירה לי דברים

      מחק
  3. טוב שאת אחרי.
    אני לא אוהב את המושג "בגידת הגוף". לדעתי הגוף לא בוגד בנו אלא פשוט מזדקן לו ואוסף צרות... חבר בעבודה ציטט פעם רופא שאמר לו: "עד גיל 30 יש לנו אחריות יצרן. משם הכל יכול לקרות".
    גם אני הייתי בריא עד לפני לא הרבה שנים. בשנתיים האחרונות אני מבקר אצל רופאים ומכוני בדיקות יותר ממה שעשיתי כמעט כל החיים עד אז וגם עברתי ניתוח אחד... כנראה זה חלק מהחיים :-(

    השבמחק
    תשובות
    1. אמר לי הרופא שבשלב מסוים בחיים לכל אחד יש "משהו". אז זה כנראה ה"משהו" שלי
      ועוד הוסיף ואמר שאם אפשר היה לבחור מה כל אחד מאיתנו יקבל (מבחינה בריאותית) אז אני יצאתי לר רע.
      אני מקווה שבקרוב מאד אוכל להניח את הכל מאחורי ולהמשיך להסתכל אל החיים מהצד הטוב שלהם
      אני מקווה שאתה בטוב והניתוח שיפר את איכות חייך

      מחק
  4. "בגידת הגוף" - לטעמי היא הדרך לבטא את התסכול שקורה לנו בגיל המבוגר. כמו שציינת, כל חיינו שמרנו על הגוף באמצעים שונים. פעילות גופנית, תזונה נכונה, שינה טובה, חיוך וצחוק ברגעים הטובים של החיים ועוד ועוד. והנה, הפלא ופלא!!! הזמן לא עצר מלכת. הגוף עובר לאט , לאט מצבי צבירה: הקמטים, היפרדות העור משאר הבשר, כאבים בחלקים שבקושי ידענו בצעירותנו על מקומם ויעוד. האיברים הפנימיים מתעייפים - כבר אי אפשר לאכול ארוחת מלכים בתשע בערב (אפשר אך התוצאות לא יאחרו לבוא), צריך לקום בלילה לשירותים - והמוח - מתעייף גם הוא.
    יהודית יקרה, יותר מכולם, את יודעת לקבל את המצבים המשתנים בחיים. את יוצאת עתה מאחת ההתמודדויות המשמעותיות ביותר בחיים ונראה שאת מופת ודוגמה לחוזק ועוצמה.
    הרבה בריאות וחיבוק גדול ותקווה שנתראה אי פעם :)

    השבמחק
    תשובות
    1. דיצה יקרה,
      את כותבת כל כך מדויק. הזמן לא עוצר מלכת והגוף מתקשה לעמוד בכל העומסים שאנחנו מביאים עליו.
      תמיד ראיתי עצמי כאחת ש"אין לה כלום" ולכן ההפתעה שלי היתה כפולה ומכופלת. לקח לי זמן לקלוט לעכל להפנים להבין לקבל שכל זה קורה לי, את ההתמודדות הגופנית קבלתי די בקלות. רגשית היה לי יותר מורכב. זה לא היה פשוט..
      אני מרגישה שאני יוצאת מכל זה יותר חזקה ויותר אופטימית
      תודה על החיבוק ולמה שלא ניפגש? זה תלוי רק בשתינו.. בואי נדבר ונקבע ונעשה את זה

      מחק
  5. כל כך מרגשת את בכתיבתך! שמחתי לקרוא שזה היה הטיפול האחרון ומקווה שנפרדתם לנצח! מקווה גם שהדיכדוך חלף ואת ממשיכה לכבוש יעדים ולבצע בפעם הראשונה עוד ועוד אתגרים... חיבוקים ו... מחכה למפגש שלנו ביום רביעי...

    השבמחק
    תשובות
    1. נעמי יקרה,
      גם אני מקווה שזה היה מפגש חד פעמי עם המצב הזה.
      דכדוך זה משהו שחולף ואני מסתכלת קדימה אל הדברים הטובים שהחיים מביאים איתם
      חיבוק בחזרה ונתראה בקרוב
      תודה שהגבת פה

      מחק
  6. מאוד יפה ונוגע כתבת. אני לא חושבת שהגוף באמת בוגד בנו, הוא פשוט מתעייף. לא קלים החיים האלו, שנה אחרי שנה. מאחלת לך החלמה מלאה ומהירה ושאת והגוף שלך תרגישו טוב!

    השבמחק
    תשובות
    1. בגידת הגוף של סוג של ביטוי. גם אני לא חושבת שהגוף בוגד בנו, אם מחפשים בגידה אז נכון יותר לאמר שאנחנו בוגדים בו, בכך שלא שומרים עליו ולא נותנים לו את היחס הראוי לו.
      תודה על האיחולים
      אני בדרך לשם ובקרוב הכל יהיה מאחורי.. כך אני מרגישה ומקווה
      ותודה שבאת לפה

      מחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...