קיץ שלישי מאז החלפתי את הבית בכפר ההררי הצפוני
לטובת הבית החדש שלי במישור החוף ואת החורף לטובת הקיץ. שלושה קייצים, שני מקומות עבודה, שני
בתים, הרבה פוסטים, אותו משקל, שלושה נכדים ואהבה אחת שמתדפקת על פתח הבית שלי ואני
פותחת לה את הדלת הכי רחב שאפשר.
קיץ שלישי שמסמן את היציאה שלי לחיים אחרים,
במובן הכי עמוק של המילה. מה שמפתיע זה שאני עושה כל מה שעשיתי קודם אבל הפעם הכל
נטול רגשות אשמה. אני כותבת והולכת ברגל ועובדת במקומות שאוהבת ומתנדבת והולכת לקולנוע
ופוגשת חברות ורוקדת ושרה. החופש הפנימי לעשות מה שטוב לי הוא מבחינתי השינוי
הגדול.
ככל שחולף הזמן, הכפר הגלילי שלי מתכווץ לכדי נקודות מרוכזות תמציתיות של חיים, כמו תמצית של עשבים שנשארו בכוס אחרי ששתיתי את התה. התקופה שחייתי בו, שלושים וחמש שנים וביניהן שתי גיחות ארוכות לחו"ל, הופכת להיות אוסף של נקודות בעברי...שמתנקזות לסוג של חור שחור.
אני עדיין מחוברת לכל מיני קבוצות ווטסאפ
מקומיות ולהודעות של המועצה, עוד סופגת לתוכי חלק מן ההווי המקומי אבל כבר מרגישה
שהדברים שהיה לי אליהם קשר בעבר, הולכים ומתרחקים ממני. אני מתעדכנת בכל מיני ארועים ועדה
מרחוק לסערות בדברים שפעם היה לי מאד איכפת מהם. אני עוקבת מקרוב אחר ההחלטה אם יפתחו את
רח' חרמון (שם גרתי כל השנים), לתנועת כלי רכב מבחוץ או לא. המרקם החברתי ברחוב כבר מזמן השתנה אבל המאבקים נשארו כמו שהיו פעם, אני לומדת איפה סימנו ככר חדשה והיכן סוללים את
הכביש מחדש, מתעדכנת במועדי פינוי הגרוטאות ומגלה שהרבה לא השתנה.
עבור מי שחי שם זו תמצית החיים. אני כבר פחות
מתרגשת. לפעמים אני מאוכזבת מעצמי שאני לא יכולה להיות חלק מהאהבה העזה הזו ולפעמים
חשה כעס על עצמי על שאין אני יכולה לקחת חלק בחגיגה. אבל בלילה בלילה, לפני שאני נרדמת,
אני שוכבת במיטה ונזכרת שאני במקום אחר ומבינה שאני כבר לא יכולה להיות חלק מהשמחה
הזו ומהסערות האלה.
אין שום דבר מסעיר בזיכרונות שלי. כששואלים אותי
למה אני מתגעגעת אני אומרת שאני בעיקר מתגעגעת
לחברַים אהובַים וכי הדברים
שאינם עוד — אינם עוד פיזית, אבל הערך שלהם ספוג איתי בהווה. הדבר שעדיין ראוי
להתגעגע אליו נמצא איתי. ובמקום הדברים האלה באים דברים אחרים.
מראות אחרים מציפים את העולם שלי ואליהם עכשיו אני
מחוברת: חופי הים, שבילי ההליכה ברגל, ימי חמישי במדרחוב, השיחות אל תוך הלילה. נקודת
המבט שלי משתנה ודברים אחרים משמעותיים ממלאים את עולמי.
הכפר הצפוני הופך להיות עוד נקודה בשורת המקומות בהם עברתי וכך גם
הגעגוע. הזכרון המתוק מהול בציפיה לעתיד כמו בשיר של אלתרמן:
"...והדרך עודנה נפקחת לאורך
וענן בשמיו ואילן בגשמיו
מצפים עוד לך, עובר אורח"
גם אני בציפיה שהדרך שנפתחה אלי תמטיר עלי גשמי ברכה.
יום השנה השלישי.
שמחה מהולה בקצת עצב... יופי שהכל טוב במקום החדש, הגעגועים מן הסתם ברורים. כתבת יפה
השבמחקכן... לשמחתי הפרופורציות משתנות. אם בעבר היה הרבה עצב ומעט שמחה היום לשמחה יש מקום יותר גדול בחיי.
מחקמניחה שתמיד יהיו געגועים אבל השפעתם עלי תלך ותקטן.. ומתישהו הם יהפכו לזכרון מתוק בלי הכאב שמתלווה להם
תודה מוטי
מאחלת גשמי ברכה. והאלה עם האוזניים מאוד חמודים :)
השבמחקתודה עדה
מחקהאלה עם האוזנים אלה עכברים שעשיתי בחוג לעיסת נייר..
שמחה שאהבת
אוהבת את הדמוי של עשבים שנשארו בכוס. גם אני מרגישה כך לגבי המעבר מחיפה לרעננה.
השבמחקכנראה שככה מרגישים כשעוזבים מקום בו את מעורבת מאד רגשית...
מחקמקווה שהמעבר לרעננה עשה לך טוב
וואו כבר חלפו להן שלוש שנים? עשית שינוי משמעותי ועשית אותו לגמרי מתוך הבחירות שלך והחתירה שלך לחיים חדשים שאת מעצבת במו ידייך בכל רגע ורגע. כן, ברור שיש געגוע. לפעמים אפילו געגוע בלתי ברור, לא למשהו מסוים. וזה לא רע להתגעגע. וזה גם לא רע להביט על ההתכתבויות בקבוצות הוואטסאפ ההן ולהבין שזה כבר פשוט לא קשור אלייך, לא מדבר אלייך, לא בראש מעיינייך....את כבר במקום אחר. מכל הבחינות ובכל התחומים.
השבמחקנכון שהמעבר של בתך ומשפחתך לאיטליה מעיבה קצת על השמחה בחייך החדשים. קצת הרבה. אבל אלא באמת החיים - הדבר היחיד שקבוע בהם הוא השינוי. ואת הוכחת כבר שאת לומדת להתמודד עם שינויים על הצד הטוב ביותר. והנה את גם פותחת את דלתך ואת לבך לאהבה חדשה. מאחלת לך את כל הטוב שבעולם.
כן.. כן... הזמן לא עומד במקום מסתבר..
מחקוקשה להאמין כמה הוא היה אינטנסיבי..
הגעגוע קיים (בכל זאת 35 שנים..) אבל לאט לאט הכל הולך ומתרחק ממני..
החיים החדשים באמת טובים ואני גם רואה ברכה בשינויים, כולל המעבר לאיטליה.. למדתי להתמודד עם כל מה שבא.
אני נהנית מהאהבה החדשה בחיי ומכל מה שהיא מעוררת בי.
תודה על המילים החמות שלך :)
מענינת הבחירה בשירו של אלתרמן, שיר שפותח ספר שירה שבו "הנדודים", היעדר מקום קבוע, שבו הטבע הוא היפוך של העיר והעיר היא מפלצת קרה ואכזרית " עד קצווי העצב, עד עינות הליל
השבמחקברחובות ברזל ריקים וארוכים,"
אבל מהצד השני, התמונה של הנדוד שהוא מייצר בשיר הזה, הבית שהבאת ובהחלט הבית האחרון שתי שורות חותמות השיר: לחורשה ירוקה ואישה בצחוקה
וצמרת גשומת עפעפיים.
בהצלחה
אצלי לפחות מעולם הנוסטלגיה והגעגוע לא משחקים תפקיד, בשל אסון אישי, שקבר סופית בעזרת טקסטים של סארטר על ההונאה העצמית בנוסטלגיה.
אני מכירה את השיר הזה של אלתרמן שבעצם עוסק בנדודים. בעקבות מה שקרה לי אני מבינה שמקום קבוע זו אשליה. הוא קבוע רק לפרק זמן מסויים עד שמגיע הרגע לקום ולנדוד. ומבחינתי, כרגע, הנדודים מביאים איתם משהו אופטימי, תקווה לעתיד אחר. טוב יותר.
מחקמתחברת למה שכתבת על ההונאה העצמית שיש בנוסטלגיה. גם אני זוכרת רק דברים טובים וזה מציף אצלי געגוע גדול..
אבל באותה הנשימה אני מזכירה לעצמי כל הזמן שאין לי למה להתגעגע. מה שהיה שם - היה טוב לזמנו וטוב שהסתיים.