5.3.2022

את צריכה לבחור...

התמונה מתוך אתר unsplash

לפני שבוע קבלתי הצעה מהז'אנר של "הצעה שאי אפשר לסרב לה". זה הכניס אותי לסחרור לא נורמלי. תארו לכם את התמונה הזו בה מול עיני עומדת לה הצעה מאד מפתה להרפתקה חדשה. וזו לא סתם הצעה. זה משהו שחלמתי עליו בעבר אבל לא חשבתי שהרעיון הזה יכול להפוך למציאות עבורי. והנה עכשיו ההצעה הזו מונחת לה על סף דלתי, מושיטה לי יד ואומרת לי "קחי". ברגע הראשון ששמעתי עליה, הכל התעורר ונדלק בתוכי. ראיתי עצמי במציאות החדשה וממש התאהבתי במה שראיתי. התחלתי לגלגל את הרעיון בראש, בודקת איך אפשר לממש אותו, ירדתי לפרטים, התחלתי לעשות רשימות, לשאול שאלות, לבדוק דברים ובדיוק אז התחילו להשמע הקולות האלה בתוכי. קודם הגיע ההיגיון שואל אותי "באמת בא לך עכשו לעשות צעד שיאלץ אותך לעשות כזה שינוי גדול בחייך". ואליו מצטרפים כל משביתי השמחות הפנימיים שבתוכי ושואלים אותי אם אני באמת צריכה את זה ולמה למה למה. ואני.. הלב שלי יוצא אל הרעיון החדש והרגלים שלי לאט לאט מתחילות להיות קרות.

מה אני עושה?

למדתי שהדבר היחיד הקבוע בחיים הוא השינוי והתכונה הכי חשובה היא היכולת להשתנות, להסתגל לשינויים ולהתאים עצמי למציאות חדשה. כל אלה מאפשרים לי לא לעמוד במקום ולהתפתח.

לפני שלושים שנה אולי הייתי מדברת אחרת אבל היום אחרי שבגרתי והחכמתי ועברתי לא מעט שינויים אני יודעת שזה נכון. במבט לאחור אני רואה את ההבדל ביני לבין אנשים אחרים. וההבדל הגדול הוא בתחושת האושר, שלוות נפש ושמחת חיים שיש בי. אני יודעת ליהנות וללמוד מכל רגע, יודעת מי אני ומה גורם לי אושר וגם יודעת איך לממש אותו. יש לי כל מה שאי פעם באמת רציתי, ואני מרגישה שהיד עוד נטויה.

אני מתבוננת על אנשים שאני מכירה, את חלקם אני מכירה הרבה שנים. לא מעט מהם נראים לא מרוצים ולא שלמים עם חלק מהבחירות שעשו בחיים. כשהתבוננתי לעומק על ההבדלים בינינו, חשבתי שההבדל המהותי הוא בכך שאני עשיתי דברים שאחרים חלמו או רק חשבו לעשות. אלה שכן מרוצים הם כאלה שהלכו אחר נטיות ליבם והעזו לעשות שינוי בחייהם.

היו כאלה שחשבו ללכת ללמוד, לשנות מקום עבודה ואולי גם מקצוע – אבל מעטים באמת העזו ללכת אחר החלומות שלהם. אולי הסיבה לכך היא בגלל המאמץ הכרוך בשינוי או אולי בגלל הפחד לשנות. ואלה שרצו אבל לא עשו שינוי – אצלם אפשר לחוש חוסר סיפוק ואף יותר מכך. לפעמים פגשתי כאלה שהלכו לבדוק ולהתייעץ כדי להבין מי הם ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב, אבל הם מעטים. הרוב לא עושים את זה. הם חולמים על דברים אבל לא עושים איתם דבר כי "לא היה עם מי", "לא היה זמן ולא היה כסף". בשורה התחתונה אני מבינה שמדובר על פחד משינוי ומהתמודדויות שהוא מביא עמו.

בהלוויה אחת פגשתי בן דוד אחד שגדלנו ביחד ושלא התראינו מזמן. אחרי שנפנו האחד לזרועות השני, באה הסקרנות ועשינו השלמת פערים של בני דודים שלא נפגשו מזמן. ספרתי לו שפרקנו את המשפחה. "מה?" אמר לי מזועזע. תגובתו שעשעה אותי "בגילי אני לא מוכן לשמוע מזה. לא מוכן אפילו לחשוב על זה." אני יודעת שלכל בחירה יש מחיר. הבחירה במוכר והידוע והבטוח היא בחירה. לפעמים יש בה טוב ולפעמים פחות. לפעמים היא מביאה לחוסר מימוש עצמי ולריקנות.

אני מביטה אחורה אל החיים שלי. עברתי לא מעט. התנסיתי במעבר לערים ולארצות אחרות, שיניתי מעגלי חברים, מקומות עבודה, עיסוקים, למדתי, פרקתי זוגיות ומשפחה, עזבתי את הבית. ובדרך, כשעלה הצורך והרגשתי שמשהו בי קצת מתערער, דאגתי להחזיר לעצמי את האיזון הנפשי שאבד בזמנים של משברים. למדתי להסתגל לשינויים וגם שיניתי את עצמי כשהמציאות דרשה זאת. ולמרות ששינוי זה לא דבר קל, לא היה בי פחד משינוי. התמודדתי עם מה שנקרה בדרכי. אני לא יודעת אם זו תכונת אופי או משהו שהמציאות הכריחה אותי לעשות, אבל אני יכולה להעיד שקרו לי הרבה דברים טובים בעקבות השינויים ועם הזמן למדתי להתרגש לקראתם ולהיות מודעת לאפשרויות שיפתחו בפני במצב החדש.

תקיעות, מקובעות ופחד משינוי זה דבר גרוע, אבל באותה נשימה אני גם יכולה להבין את זה. גם אני הייתי פעם ככה, נצמדת למה שיש לי ומכורה לתחושה שזה מקנה לי ביטחון והיו לי גם נימוקים כבדי משקל לזה: העבר הוא השורשים שלי, ההיסטוריה האישית שלי. במשך הזמן הבנתי שההישארות בעבר והדבקות בו מנוגדים לחיים. העבר חשוב אבל חשוב עוד יותר ללמוד ממנו, להפיק את המיטב ממנו וגם לזכור את כל הטעויות שעשיתי, כדי להשאירן מאחור. התרפקות על מה שהיה לא צריכה לעמוד בסתירה לזה שצריך להתקדם, לשנות ולהשתנות. וכשלא משתנים - משלמים על כך בדרך אחרת. או כמו שאמרה לי מישהי חכמה: את צריכה לבחור בין להיות זו שמחליטה לבין זו שהחיים מחליטים בשבילה.

אז אני לא רוצה להיות זו שהחיים מחליטים בשבילה ולכן אימצתי גישה של גמישות מחשבתית. אני מאפשרת לעצמי לחוות דברים חדשים, להיפתח להתנסויות שלא הכרתי בעבר, ואם אני נדלקת על רעיון שמוצא חן בעיני או אני פשוט קופצת למים ומתחילה לשחות. אני מתנסה בחוויות חדשות, מכירה אנשים חדשים ולומדת דברים חדשים.

למדתי שהשינוי הוא הוויה קבועה וכי כל שינוי מביא לגילוי וכל גילוי מביא לשינוי נוסף וככה אני מוצאת עצמי בתנועה מעגלית כזו בה אני מתנסה ומשתנה ומתפתחת ולומדת וההיכרות עם עצמי ועם העולם מעמיקה עוד ועוד. והכל נובע ממקום של בחירה.

ועכשיו אחרי כל המלל המשכנע הזה שכתבתי כאן, ההרפתקה החדשה המרגשת המדהימה שהוצעה לי דורשת ממני לקבל החלטה. יש בה את כל מה שאני רוצה אבל כבר מרגישה את הבטן שלי מתהפכת ואני מהססת. אני מזכירה לעצמי שוב את המשפט האולטימטיבי: את צריכה לבחור בין להיות זו שמחליטה לבין זו שהחיים מחליטים בשבילה.

בתיאוריה זה יופי של משפט במציאות זה משפט מבאס לאללה... חרא של משפט. 

12 תגובות:

  1. תשובות
    1. בהחלט דילמה..
      ההתלבטויות קשות.. כי מדובר במצב בו עלי לבחור בין טוב אחד לטוב אחד
      ואני באמת לא יודעת מה לעשות

      מחק
  2. וואו, אמנם את באמת אלופת השינויים והקפיצה ללא מצנח לחיים חדשים והרפתקאות חדשות אבל אמאל'ה באמת!
    טוב שכתבת וטוב שנתת לעצמך לעבד את המחשבות ואת ההתלבטויות ואת התחושות שעולות לך בגוף........מאמינה שמה שלא תחליטי בסוף - יהיה טוב. גם להחליט שכרגע לא מתאים - זה לגיטימי. וגם להחליט שיאללה - יש בהצעה הזאת כל מה שאת רוצה אז קדימה.....זה לגיטימי. כך או כך את זאת שמחליטה. מאחלת לך להרגיש שלמה עם ההחלטה, מה שלא תהיה בסוף.

    השבמחק
    תשובות
    1. ככל שאני כותבת יותר מתלבטת יותר - ככה זה מורכב יותר.
      בהתחלה היה לי יותר קל להחליט כי חשבתי מהבטן.. עכשיו אני חשובת מהראש והכל נעשה יותר מורכב...
      בסוף יש דד-ליין וזה מה שידחף אותי לקבל החלטה.
      לא פשוט אבל מעניין

      מחק
  3. קודם כל שיהיה לך בהצלחה במה שתבחרי
    אני מודע הצער שאני אחד מאנשים אלה שפוחדים משינוי... אולי הייתי מאושר יותר אם לא. ואולי לא... אי אפשר לדעת

    השבמחק
    תשובות
    1. אי אפשר לדעת..
      מניחה שטוב לך בעולם שלך וגם אם אתה מפסיד פה ושם,
      אבל אם אתה מרגיש שאתה נמצא במקום בו טוב לך - אז זה מה שחשוב..
      ככה זה בבחירה.. אף פעם לא נדע מה היה קורה אם היינו בוחרים באפשרות אחרת

      מחק
  4. אני הייתי מנסה. אכן השאלה היא מה תפסידי אם תנסי. אם לא תפסידי, מקסימום תנסי ואם לא מרגיש לך נכון, תפסיקי. אבל אם לא תנסי זה יציק יותר..

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מה שאני חושבת לעשות, להתנסות תקופה קצרה ואז להחליט..
      ההתלבטות לא פשוטה .. עלי לבחור בין טוב אחד לטוב אחד
      תודה אסתי

      מחק
  5. מזדהה מאוד עם הפוסט. אני יודעת שצריך לבחור במקום להיות פסיביים אבל זה באמת קשה ומפחיד.
    לא פעם קל לנו למצוא מאה סיבות ל-למה לא, אבל לפעמים צריך פשוט לקפוץ למים.

    לא יודעת מהו בדיוק השינוי עליו את כותבת אבל נשמע שהוא מרגש אותך וזה סימן מעולה.
    כך או כך, שיהיה לך בהצלחה

    השבמחק
    תשובות
    1. לבחור זה קשה מאד.. יותר קל לא לבחור ואז מה שקורה - קורה
      אבל זה לא נכון..
      כי כמו שכתבתי, בסוף החיים בוחרים בשבילך וזה לא דבר רצוי.. אם זה משהו קטן - זה לא נורא
      אבל כשמדובר במשהו גדול, כדאי להיות אקטיבי ולנקוט עמדה
      תודה שבאת לפה לקרוא ולהגיב

      מחק
  6. כל הכבוד, לשינויים נדרש אומץ, ואנרגיה. לא כולם בנויים ומגיבים טוב לשינויים. אין ספק שהשינויים הופכים את החיים ליותר מעניינים. אבל לא כל אחד בנוי להתמודד עם אתגרים ועם חוסר ודאות. אשריך שאת כן.

    השבמחק
    תשובות
    1. נדרש אומץ לשינוי, ויש צורך לגייס כוחות ולפעמים גם משאבים (כסף?)
      היכולת להיות בעמימות ואי ודאות ולא להבהל מזה - היא תכונה חשובה מאד
      אבל... כל אלה בטלים בשישים למול התוצאות המדהימות שיבואו בעקבות השינוי..
      השנים האחרונות לימדו אותי שיוצא מזה רק טוב
      אבל בכל זאת אני מתלבטת, כי עלי לבחור בין טוב אחר לטוב אחר וזה כבר לא פשוט..

      מחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...