7.3.2022

אליה המורה שלי לספרות

 https://www.prtfl.co.il/archives/125785

אליה הגיעה ללמד אצלנו בתיכון המקיף ביהוד כשהתחלתי ללמוד בכיתה ט'. תלמידי כיתה ט' נקרא אז חמשושים* וביב' קראו לנו שמיניסטים. אליה לימדה ספרות וגם היתה המחנכת שלי מכיתה ט ועד יב, לאורך כל שנות לימודי בתיכון.

השם שלה מיד משך תשומת לב. זה היה שם חדשני בשביל שנות השישים בהם השמות הכי מסעירים היו לבנה ותמרה ושושנה ואסתר. ההופעה שלה משכה מיד תשומת לב. יחסית לצוות המורים המזדקן שהיה אז בתיכון היא היתה צעירה ונאה, תמירה ודקת גזרה, לבושה תמיד בקפידה בצבעים לא בולטים ומושכי עין מדי, בשמלה או בחצאית וחולצה תואמת. היה לה שיער ארוך בצבע חום שתמיד היה אסוף לזנב סוס (קוקו) או גולגלה מאחור. אף פעם לא ראינו אותה בשיער מפוזר. אליה היתה ילידת הארץ ובגלל שכולנו היינו ילדים ממשפחות של עולים שבאו לארץ אחרי כל הזוועות של אירופה, היא היתה בשבילנו סמל לדמות הצברית שכולנו שאפנו להידמות אליה.

היא באה אלינו מפתח תקווה שהיתה בשבילנו העיר הגדולה. שם היתה לשכת גיוס והיו גם מרפאות המומחים של קופת חולים, ובמשרד הפנים בפ"ת הוצאתי תעודת זהות בפעם הראשונה. למרות מרכזיותה של פתח תקווה בחיינו, האוטובוס משם היה נוסע ליהוד רק פעם בשעה ולכן היא היתה תמיד מגיעה מוקדם לבית הספר ואף פעם לא התעכבה אחרי הלימודים בגלל שהיה לה אוטובוס..

אליה היתה מורה מהזן הקפדני ביותר, נכנסת בזמן לכיתה ויוצאת רק אחרי שהפעמון של סוף השיעור צלצל. לא היתה בה מה שנקרא "רוח שטות" היא היתה ישרה כמו סרגל. תמיד מוכנה לשיעורים, מחברות עם סיכומים מוכנים מראש, מסודרת מאד. השיעורים שלה היו דומים: קודם קוראת שמות, בודקת שיעורי בית, רושמת מי הכין ומי לא, ואחר כך מתחילה ללמד. אי אפשר היה לעבוד אליה, הכל היה רשום אצלה. היא היתה פקחית מאד וחכמה. אף פעם לא תתפוס אותה לא מוכנה או לא מאורגנת.

בצד הקפדנות הזו, בשיעורים שלה התחולל קסם שעד היום, כשאני נזכרת, תחושת הגעגוע מציפה אותי. השיעורים האלה לקחו אותי לעולמות רחוקים שהציתו את דמיוני. דרכה פגשתי את אנה קארנינה במשברים שלה ואת אנטיגונה שנלחמת נגד כל העולם ואת בלזאק ופלובר ואת "חיבת ציון" של מאפו ואת א.נ. גנסין וביאליק ואת שירת ימי הביניים ושירת רחל ולאה גודלברג, ואת ה"שירה הצעירה" עמיחי ופגיס ונתן יונתן, "והיה העקוב למישור" ועוד ספורים של עגנון ובאבי יאר של סולז'ניצין. ועד היום אני זוכרת את ישו מהרומן "במשעול הצר" של א.א.קבק.

היה שם הרבה חופש להביע את דעתך, להביא את עצמך, להתבטא. העיסוק בטקסטים איפשר דיון בכל מיני נושאים שעלו מהם. זו היתה גם היצירה עצמה וגם מה שעלה ממנה. בשיעורים שלה למדנו כי העיסוק בספרות הוא בעצם נגיעה בחיים עצמם. הוויכוחים היו סוערים ומלאי אמוציות ולא פעם נמשכו מעבר לשיעור לתוך ההפסקה ולחיים אחר כך.. וכך גם היה בכתיבה. את החיבורים שהייתי כותבת, היתה לפעמים מבקשת ממני להקריא לפני כל הכיתה. ככה היה נהוג אצלנו. אצלה למדתי לחקור ולהרחיב ולחפש עוד ועוד. התחלתי ללכת לספריה ולחפש ספרי עזר ולכן זה היה רק טבעי שכשהיה צריך לבחור מקצוע להרחבה ספרות היתה הבחירה הראשונה שלי וזה למרות שהייתי לא רעה גם בתחומים אחרים.

עם הזמן ייסדנו בבית הספר עיתון שבועי, שהיה יוצא כל יום שישי והתחלתי לכתוב בו ושם פגשתי את שרון והפכנו להיות חברות מערכת וגם חברות לחיים.

מתישהו בין השנים נולד בנה הבכור ירון שכנראה נקרא ככה על שם ירון מחסמב"ה. למורה שהחליפה אותה בתקופת חופשת לידה לא היו חיים קלים בכלל. היה לה ממש קשה ללמד אותנו. השעורים איתה היו שונים ודי משעממים. אני באופן אישי לא חיבבתי אותה אולי בגלל שהיתה מאד שונה ממנה או בגלל שקראו לה יוכבד או יוכי או אולי בגלל שאצלה כבר לא הייתי התלמידה שהמורה אהבה. כשאליה חזרה אלינו אחרי שלושה חודשים, לא היתה מאושרת ממני.

אליה לא היתה מהמסתחבקות, היא לא אחת כזו שאפשר לבוא אליה ולשפוך את הלב. אבל בגלל שיעורי הספרות נוצר בינינו קשר מיוחד שלא היו בו הרבה מילים אבל היתה בו הרבה חמימות.

ולכן זה כמעט לא מפתיע שכשהגיע הזמן להרשם לאוניברסיטה, אחרי כל הסיבובים של עבודה סוציאלית (שהתקבלתי)  ספרות היתה הבחירה המועדפת עלי ובמשך כמה שנים גם לימדתי ספרות בתיכון בנהריה.

את המחברות מהשיעורים שלה שמרתי במשך הרבה שנים וכשהפכתי מורה נהגתי לחזור אליהן מפעם לפעם כדי ללמוד מהן מה היה שם. רציתי שגם לתלמידים שלי תהיה חוויה דומה למה שהיתה לי בלימודי הספרות.

--------------------------------

*לפי האקדמיה ללשון העברית, מקור הכינויים 'חמישית' 'שישית' וכו' היא בשיטת חלוקה של בתי ספר שהיתה נהוגה בכמה מדינות באירופה. בשיטה הזו היתה מכינה של ארבע שנים בבי"ס יסודי ואחר כך גימנסיה של שמונה שנים. כיתות הגימנסיה החלו בכיתה ה' של ימינו. ולכן הכיתה ט' הייתה אז הכיתה החמישית. למרות שהשיטה הזו לא נהוגה בישראל, הכינויים 'חמישית' 'שישית' שימשו את כולנו ועדיין משמשים, ומהם אף נגזרו 'חמשוש', 'שישיסט', 'שביעיסט' ו'שמיניסט'.
_________________________

הפוסט הזה נכתב במסגרת פרוייקט "השרביט החם" - המורה המיתלוגי שלי שהתחשק לי להשתתף בו
 והיה ממש נעים להזכר..

10 תגובות:

  1. יפה שזכית למורה שכזאת

    השבמחק
    תשובות
    1. היא באמת היתה מורה מיוחדת..
      נפטרה צעירה מאד
      כמה מצער...

      מחק
  2. האם שמרת איתה על קשר גם אחרי הלימוגים? אם כן, האם מערכת היחסים ביניכן השתנתה והפכתן לחברות?

    השבמחק
    תשובות
    1. שמרנו על קשר רק תקופה קצרה. חזרתי לעבוד בתיכון הזה אחרי שהשתחררתי מהצבא, כמדריכת של"ח, במשך תקופה קצרה
      אחרי שנישאתי עברתי לגור רחוק ואז הקשר נותק
      וחוץ מזה, היא נפטרה צעירה מאד..

      מחק
  3. כל כך מרגש (ולכן בעצם בחרתי בנושא הזה לשרביט החם 😊) לשמוע על מורים אהובים שהותירו חותם ואולי אף תרמו לבחירת מסלול חיינו. מקווה שאגיע גם אני לכתוב פוסט על הנושא הזה (אני בפיגור רציני בכל נושאי השרביט החם). אליה נשמעת מורה משמעותית ביותר - למרות ואולי בזכות העובדה שלא היתה "חברה" שלכם. שמחה שזכית למורה כזאת ועצובה שהיא נפטרה בגיל צעיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשבילי היא היתה דמות מאד משמעותית.
      היא גרמה לי להתאהב בספרות והאהבה הזו הולכת איתי עד היום..
      ממנה למדתי שמורה לא צריך להיות חבר של התלמידים והשפעתו של מורה טוב היא בהיבטים רבים אחרים

      מחק
  4. איזה יופי.
    לי מעולם לא היו מחברות עם סיכומים כשבאתי ללמד. השיטה שלי עבדה על "לימוד משותף" - אם לא הכרתי את השיר, קראנו יחד ואז התחלנו ליצור את הטקסט הפרטי שלנו מהשיר.
    אבל הולך ופוחת הדור. אני לא מסוגל לקיים דיונים סוערים סביב ספר שאף אחד לא קרא או קראו סיכומים של תגרני ספרות [יצרני מיקודיות], לכן השיעוןרים משעממים נורא.
    המורים היחידים שעוררו בי השראה היו באוניברסיטה לא בתיכון. מאלה שבתיכון למדתי לא להערך לקראת השיעור, אף פעם. מהאוניבסיטה למדתי איך לקרוא שיר בפעם הראשונה, איך לנסח טיעון, היכן מחפשים חומר נוסף לקריאה, לא לפחד מרעיונות מוזרים ולעודד יצירתיות בכל מחיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אריק,
      אלה היו תקופות אחרות. בכיתה בה למדתי, לא היה מצב שתלמידים לא קראו ספר או שקראו תקציר.
      או שאולי ככה נדמה לי כי אני תמיד קראתי.
      אבל כשלימדתי, הייתי מודעת לעבודה שלא כולם קוראים...והקושי לעורר תלמידים לקרוא הלך היה משהו שהעסיק אותי ולכן נהגתי לבנות תכנית אחרת לכל כיתה, לפי מה שחשבתי שיעניין את התלמידים (פרט לחומר החובה כמובן) זה די עבד אבל יצר קושי אחר, כשהיה צריך בסוף השנה להחליף מורה..כי רוב במורים עבדו על אותה תכנית לכל הכיתות..
      היום כשאני מלווה בתי ספר בתהליכים ארגוניים, אני מזהה היטב את המורים שלא מתכוננים לשיעורים. אני אומרת שהם מתכוננים לשיעור בדרך מחדר המורים לכיתה. אלה הם המורים שיש להם הכי הרבה בעיות עם התלמידים, שהשיעורים שלהם משעממים ואני חושבת שהם בכלל לא אוהבים ללמד ולא אוהבים את התלמידים.
      משמח לקרוא שהיתה לך חוויה מתקנת בלימודיך באוניברסיטה..

      מחק
  5. מורה שמכניסה חיים לספרות, שנוגעת בחיים עצמם, שנותנת משמעות לספרות, היא מורה נהדרת. המורים לספרות שהיו לי היו משעממים או יותר גרוע, קלקלו לי את ההנאה מקריאת ספרות..

    השבמחק
    תשובות
    1. בשבילי היא היתה מורה מהזן הזה והיתה לה השפעה מאד גדולה על החיים שלי.
      אף פעם אי אפשר לדעת מהו הדבר שנצרב בך ושישפיע עליך בהמשך חייך..
      זו יכולה להיות כל חוויה, חיובית וגם שלילית.

      מחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...