3.12.2020

חזרות ראשונות

__________________________________________________________________________

אתמול עמדה מולנו בפעם הראשונה. היא באמצע שנות השלושים שלה. ההופעה שלה מושכת את העין, מסוג האנשים שאי אפשר להתעלם מהם כשהם נכנסים לחדר. הלבוש שלה ספורטיבי ומוקפד. הכל מותאם. היא תמירה, דקת גזרה ויפת מראה. נעלי העקב הגבוהות משוות לה מראה גבוה יותר ממה שהיא באמת. ההופעה שלה משדרת שבריריות וחוזק ביחד. מן צרוף אוקסימורוני שכזה.

ההתרגשות של הפעם הראשונה ניכרת מאד. לעמוד או לשבת, איך יותר נכון לספר את הסיפור שלה. הראשוניות הזו לא תהיה אותו דבר בפעמים הבאות. פעם ראשונה היא תמיד משהו ייחודי. בתולי משהו.

בהתחלה הקול שלה סדוק ולא בטוח ולאט לאט הקול הופך להיות חד וברור. היא שוטחת לפנינו ילדות של קשיים ומצוקה יחד עם רצון עז להיות הכי טובה והכי מוצלחת. ההורים מתקשים לספק תשתית כלכלית ורגשית בטוחה והיא הופכת להיות ילדה הורית ומבינה שעליה לסמוך רק על עצמה. כשהיא פורצת אל החיים בסערה היא כל כך צעירה. הספור שלה מרתק. היא מרשימה, ההישגים שלה מדהימים, פשוט בחורה עם ביצים.

הסיפור שלה מהדהד בתוכי וזורק אותי למחשבות על חיי שלי. הוא חושף אותי לבחירות שאנחנו עושים בחיים. כמה גדול הדמיון בין הבנזוג שהיה לאבא שלי. מדהים להיווכח, בלי שנהיה מודעים לכך, שאנחנו משחזרים בחיינו הבוגרים דפוסים שהתקבעו בילדות. איריס וגלית קוראות לזה התמה שמנהלת אותך. והיא אכן מנהלת ובגדול !!

השבוע שמענו את כל הספורים. הספורים שונים אבל יש חוש שני שעובר בין כולם: חוויות ילדות שמטביעות חותם בל ימחה, משבר גדול שמאלץ לצאת מהאזור הנוחות וגורם להתפתחות. קשיים גדולים שהופכים להיות הזדמנות, הטוויסט שנכפה עליך ומביא לצמיחה, אופטימיות, אמונה בעצמנו ובכוחות שלנו. ובעיקר בעיקר, לקיחת אחריות אישית על החיים ועל מה שקורה ויקרה בם.

עכשיו מגיע גם התור שלי לספר. במפגשים הקודמים שתפתי בספורים קטנים ובאפיזודות מחיי, עכשיו הכל התחבר למשהו שלם ומגובש. הספורים הקטנים נארזו ביחד עם התיאורים למשהו שלם. בעיני זה נראה טוב. יש רצף בין הדברים, יש חיבור למסר שאני רוצה להעביר. יש מינון נכון בין תיאורים לבין רגעים של התרגשות. אבל חשוב לי לשמוע מה אחרים שומעים כדי לדייק יותר את הדברים.

לקראת החזרה הראשונה שלי הייתי סקרנית מאד לספר את הספור שלי בקול רם. בפעם הזו אקרא את הדברים מן הכתב. זה רגע של חשיפה גדולה עבורי, משהו שאני מתמודדת איתו לראשונה. אני עומדת בקדמת הכתה מאד נרגשת. כשאני מתחילה לקרוא, הקול שלי נמוך ואני מרגישה את ההתרגשות בתוכי גואה. מדי פעם אני צריכה לעצור כי הדמעות חונקות את גרוני. אני לא מוותרת. אני עוצרת לרגע, אוספת את עצמי וממשיכה מתוך ההתרגשות שאני נתונה בה. לאט לאט הקול שלי מתגבר ומתייצב.

כשאני מסיימת לקרוא הרגליים שלי רועדות ואני חייבת לשבת. אני מרגישה בתוכי תחושה של גאווה שעשיתי את זה. אחרי שאני נרגעת קצת אני מתפנה לשמוע מה אומרים השומעים, מה עבר טוב ומה פחות. איפה צריך לשפר ולתקן. מה יש יותר מדי ומה חסר.

עכשיו צריך ללמוד את הכל בעל פה. החזרה הבאה תהיה בעל פה. מעניין איך זה יהיה.

*******

מעבר לתהליך האישי שאני עוברת בסדנא הזו, אני מתבוננת על הסדנא הזו גם מהצד. בעין מקצועית.

אני רואה אוסף של אנשים שהציבו לעצמם מטרה, בדרך כלל בתחום המקצועי או האישי, משהו כמו: הרצאה טובה יותר, שיווק טוב יותר בתחום שלי או יש לי נושא/מסר חשוב שאני רוצה להעביר לעולם. בתוכם בוער משהו שרוצה לצאת החוצה אחרת ממה שהיה עד היום. ולכן באו לסדנא.

ותוך כמה שבועות הם מתכנסים למשהו שלא חשבו עליו בכלל ושהוא בעיקרו תהליך אישי. יש שזה קורה להם כמעט מיד ויש שאצלם זה לוקח זמן. אבל בסוף, אצל כולם, התוצר הוא אחר ממה שחשבו והוא עוצמתי וחווייתי ומרתק. אין לי מושג באיזו מידה היתה להם הבנה לעומק לגבי התהליכים האישיים שיעברו עליהם בסדנא הזו.

מתישהו בדרך, המטרה המרכזית עוברת שינוי אבל לא נעלמת. פשוט מגיעים אליה בדרך אחרת, דרך התהליך הפנימי האישי. הדבר הזה משביח מאד את התוצאה. התוצאה היא  הרצאה טובה יותר שיוצרת חיבורים אחרים אל השומעים וחווית שמיעה אחרת.

אני תוהה מה מחולל את השינוי המדהים הזה. כרגע יש לי כמה תשובות:

מבחינת המשתתפים, זו המוכנות להיות בתהליך, להתמסר אליו ולשתף פעולה עם מה שמתבקש לעשות.

ומהצד של המנחות - מעבר למקצועיות שלהן ולהרגשה שהן יודעות מה הן עושות, הליווי שלהן הוא טוב והדוק, יש בו תשומת לב לפרטים, המשימות מוגדרות ונבנות בהדרגה ויש לו"ז שממנו לא זזים. והכי חשוב - הן איתנו כל הזמן ולכל מה שצריך.

4 תגובות:

  1. תודה על השיתוף של הדרך, של התהליך עצמו. באמת חוויה מרתקת ויוצא דופן את עוברת. כולכן עוברות. ואיזו מתנה זו התוצאה המפתיעה, שאי אפשר היה באמת לדעת מראש מה ואיך היא תהיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו באמת חוויה מיוחדת.
      כל כך יפה לראות את התהליך שאנשים עוברים ואיך הדברים מתגבשים אצלם לאט לאט מאוסף של סיפורים שנראה שאין ביניהם קשר - למשהו שלם ובנוי היטב.
      הבנת עניין התמה או הסיפור שמוביל אותנו - היא ממש עניין משנה חיים.
      כי פתאום הכל מתבהר..
      זה כמו קסם

      מחק
  2. וואו יהודית, זאת מתנה עצומה לקרוא אותך ולהרגיש את החוויה מהמקום של המשתתפים, אני מרגישה שהצלחת לתת מילים במקום שלנו לא תמיד יש.
    זה באמת תהליך, שלא משנה כמה נסביר, הוא שונה ממה שנדמה. זכות גדולה שאת איתנו, אנחנו לומדות ממך הרבה, לאורך כל הדרך.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי גלית
      אלו 2 הצדדים של אותו מטבע.
      והלמידה היא הדדית. מבחינתי זה תהליך של win-win והוא מאד מרגש
      תודה שבאת לפה

      מחק

זכרונת משביל ישראל

סיום העונה הראשונה 13.6.2009 אתמול חגגנו את סיום העונה הראשונה של שביל ישראל. ואיך מציינים אירוע כזה? בהליכה כמובן. על הבוקר שמנו פעמינו לנק...