31.3.2024

גמישות מחשבתית

1.

השבוע אמר לי מישהו שהוא אף פעם לא יקנה רכב חשמלי. לי יש אוטו חשמלי כבר כמה שנים. כששאלתי למה אמר שהוא לא יודע מה יקרה אם תפרוץ מלחמה וינתקו את החשמל ולא יהיה איפה להטעין את המכוניות.
"אתה יודע" אמרתי לו "אני אף פעם לא חושבת על הדברים הרעים שיכולים לקרות. אני רואה את הדברים הטובים שקרו לי מאז שהחלפתי לרכב חשמלי"
החשיבה שלי אופטימית. אני רואה בכל מצב את הטוב שיכול לצמוח ממנו, אני רואה את ההזדמנות, את הסיכוי שטמון בו וגם אם יש קשיים – מבחינתי הם חלק מתהליך ההסתגלות. לאוטו חשמלי יש מן הסתם חסרונות אבל היתרונות עולים עליהם, לאין ערוך..
אני חושבת אופטימי ותמיד בוחרת לראות מה אני מרוויחה מהמצב ולא את הקשיים. אני לא מתעלמת עם הקשיים, אני פשוט לומדת אותם ואת השינוי שמתחולל אצלי ואיך להתנהל מולו. 

2.

הדבר היחיד הקבוע ביקום הוא השינוי. השינוי הוא הדבר הכי מהותי בחיים שלנו. אנחנו משתנים כל הזמן, גם בזמן שאנחנו אומרים ש"קשה להשתנות" ו"אי אפשר להשתנות". החיים שלנו מוצפים בשינויים, את חלקם אנחנו יוזמים, למשל לעבור לאוטו חשמלי או לעבור דירה או ללכת ללמוד בקורס כלשהו. החלק האחר – אלה שינויים שמגיעים אלינו מבלי שביקשנו. אנחנו נפרדים ממי שהולך לעולמו, תינוקת חדשה מצטרפת למשפחה או שפיטרו אותי ממקום העבודה והתחלתי עבודה חדשה במקום חדש. 

3.

ולכן התכונה הכי חשובה שצריכה להיות לנו היא היכולת להשתנות, היכולת להסתגל למציאות החדשה ולא רק כדי לשרוד אלא כדי למנף את המצב החדש וכדי ליצור יש מאין. המשפט הזה שיכול אולי להישמע כמו קלישאה מסתיר מאחוריו את ההבנה שהיכולת להשתנות היא בעצם המפתח לחיים טובים יותר. והיא בידיים שלי. 

4.

במבט לאחור אני רואה הבדלים ביני לבין חלק מאנשים שאני מכירה. יש בי אושר, שלוות נפש ושמחת חיים, אני יודעת ליהנות אני לומדת מכל רגע. אני לא מחכה שדברים יקרו לי ואם אני רוצה משהו – אני יוזמת אותו. יש לי כל מה שרציתי ואני שמחה בחלקי. זו האמת. 

5.

לא מעט מאלה שאני מכירה ושאפילו היתה להם התחלה יותר טובה משלי בחיים, נמצאים היום במקום שהם לא מרוצים, לא שלמים עם הבחירות שלהם בחיים, מתוסכלים.. וכשאני בוחנת ממה נובעים ההבדלים – אני חושבת שהמקור הוא בכך שאני קמתי ועשיתי והאחרים רק חלמו ולא תמיד העזו. 

6.

וכשיש שינוי צריך לדבר גם על הפחד מהלא נודע. על פחד משינוי. על הפחד להתמודד. גם לי יש פחדים וגם אני לא ישנה בלילות כשקורה לי משהו ואני צריכה לשנות/לעשות, ולא משנה אם זה שינוי טוב או רע.
אבל אני בוחרת להתמודד עם זה. אני מדברת על זה, אני חוקרת לעומק את העניין, אני מתייעצת ואם צריך אני גם רוצה להבין למה זה מצמית אותי. למה זה מפחיד אותי וממה הפחד הזה נובע.

חלק מהפחד מהשינוי נובע מהתמודדות איתו. תמיד יותר נוח להיצמד למוכר ולידוע אך לכל בחירה יש מחיר והבחירה במוכר ובטוח מביאה בסופו של דבר לשעמום, לחוסר מימוש ולריקנות. אז מבחינתי עדיף להתמודד.. כי מי יודע מה ההרפתקה הזו תביא לי 

7.

כשאני מסתכלת על החיים שלי לאחור, אני רואה רשימה שלמה של דברים שחוויתי, טיילתי, למדתי, התנסיתי, שיניתי מעגלי חברים, מקומות עבודה, החלפתי מקצועות, גרתי במדינות שונות. טיפלתי בעצמי כשהייתי צריכה  להחזיר לעצמי איזון נפשי ופיזי שאבד בגלל משברים. שיניתי בעצמי כשהמציאות דרשה והעזתי לקחת החלטות לא פשוטות. הפחד משינוי תוקף אותי לפעמים, אבל באותה מידה אני נרגשת לקראת השינויים שיבואו כי אני מודעת להזדמנויות שהמצב החדש יניח לפתחי. והן שם. 

8.

השינוי הוא הבסיס לקיום שלי. החיים והזמן מושכים אותי קדימה. היסטוריה ומסורת חשובים אך חשוב יותר ללמוד מהן הטעויות שעשיתי ולא לחזור עליהן שוב בעתיד. כדי לשרוד צריך להשתנות – זה חוק הטבע ומי שלא מוכן להשתנות גוזר על עצמו סוג של כליה ונדון לחיי שעמום וריקנות וחוסר טעם. סוג של גסיסה איטית. 

9.

להשתנות כל הזמן זה אומר להיות פתוחה ללמוד דברים חדשים ולהתפתח. כשחווים שינויים ולומדים דברים חדשים מתפתחת גמישות מחשבתית. מי שמתמיד בשינויים מתמיד בגילויים. כל גילוי מביא לשינוי נוסף ולהבנה יותר טובה של עצמי ושל העולם שמסביב.. הגמישות המחשבתית מרחיבה את יכולת הבחירה שלי.

10.
גמישות מחשבתית היא בחירה בין חיים עם משמעות לחיי ריקנות, בין אושר לדכדוך, בין שגשוג לדשדוש, בין התפתחות לדריכה במקום
.
וברור במה אני בוחרת...

8 תגובות:

  1. אהבתי מאוד את הפוסט הזה. כדי לשרוד ולשגשג צריך להסתגל. מי שלא מסוגל להשתנות אבוד לו. "ישן מפני חדש תוציאו" וישר אני חושבת על החרדים שמתעקשים לדבוק בישן והולכים לסבול כהוגן בגלל זה. אותו דבר גם ביבי שמתעקש להישאר ראש ממשלה למרות שכבר לא מתאים. הוא יסבול וכולנו נסבול איתו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אסתי. זה בדיוק העניין. מי שמסרב להסתגל ולאמץ את השינויים - לא יוכל להתחמק מהם. השאלה היא איזה מחיר ישלם על זה. וכמו שאמרת - גם הסביבה משלמת על זה מחירים

      מחק
  2. כל כך הרבה אמיתות פשוטות שטחת כאן בפנינו בפוסט הזה יהודית. כל כך נכון. השינוי הוא תמידי, הכל משתנה כל הזמן, בין אם אנחנו רוצים או מסכימים ובין אם לא. ולכן מה שהכי חשוב הוא איך אנחנו מגיבים לשינוי ואיך אנחנו משכילים ליזום שינוי. ומה שמעלה בי הרבה פעמים חיוך עגום, הוא כמה אנחנו מתנגדים ובועטים כדי שלא יקרה שינוי, ואז כמה מהר אנחנו מסתגלים למצב החדש.........

    השבמחק
    תשובות
    1. השינוי נוכח בחיינו כל הזמן והוא חלק מהותי בהתפתחות שלנו .. הבחירה שלנו היא תמיד בין להסתגל ולזרום ולאמץ את השינוי לבין להתנגד.. אין דרך נכונה. לכל אחד יש את מה שנכון לו

      מחק
  3. כל הכבוד לך על הגישה החיובית. כמו שאת כותבת בעצמך, לרבים זה לא קל.
    אבל אכן חשוב מאוד להסתגל לשינויים וגם ליזום אותם.

    ספציפית לגבי מכונית חשמלית - יש לא מעט סיבות נגד (ולא מעט בעד). המישהו הזה שהזכרת נטפל לסיבה מאוד איזוטרית כי אם באמת לא יהיה פה חשמל חלילה לזמן ארוך גם תחנות הדלק לא יפעלו

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל תודה
      המכונית החשמלית היא רק דוגמא לנושא ההסתגלות לשינויים. ברור שמי שקשה לו עם שינוי יבחר בנימוקים למה לא, גם אם חלק מהם לא הגיוניים.. הנימוקים מבטאים את ההתנגדות שלו לשינוי
      כל התנגדות מספרת סיפור.. שבמקרה הזה כנראה מדובר בסיפורים שמבטאים קושי להתמודד עם שינויים באופן כללי ..
      כמו שאני אומרת לבן שלי: "תבחר מה מתאים לך - שאתה תחליט בשביל עצמך או שהחיים יחליטו בשבילך"
      מי שלא יוזם ומזיז את עצמו החיים מזמנים לו שינויים ולא תמיד אלה שינויים שהיה בוחר בהם

      מחק
  4. סעיף 10 מבחינתי חסר תוקף ומשמעות. גם לקשיחות ולשמרנות יש תפקיד והן בעלות משמעות לאוחזים בהן.

    השבמחק
  5. אני גם חושבת כמוך. לאורך כל החיים שלי ניסיתי תמיד ללמוד דברים חדשים. עכשיו למדתי קורס לעריכת ווידאו בAI. כשאני מספרת לחברות שלי הן מתפלאות כאילו שלא ניתן בגיל שלנו ללמוד דברים כאלו. אבל אם אני לא לומדת ומתקדמת, אני מרגישה ממש רע. לשמחתי גם הילדים שלי כל הזמן לומדים ומתפתחים.

    השבמחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...