24.6.2023

ישן מפני חדש תוציאו

בתיכון למדתי תלמוד.

היחסים שלי עם המורה חגי לא היו משהו. לא כל כך חיבבתי את המקצוע הזה וכשלא הכנתי שיעורים נהגתי להגיד שהוא מפלה אותי.. ולא פעם זה נגמר בשיחת בירור בחדר המנהל..

המורה חגי היה תימני חתיך מאד ומצא עצמו לא פעם נאבק בכיתה שמרביתה בנות שלא חסו עליו.
אני חייבת להודות שהוא התמודד יפה עם המצב וכמעט תמיד שמר על קור רוח.

היום לא לומדים תלמוד וזה קצת חבל. מהשיעורים שלו על בבא מציע ובבא בתרא שחשבתי אז שהם משעממים, נשארו איתי עד היום לא מעט משפטים שנחרתו בזכרוני.

אחד מהביטויים שאני אוהבת הוא "ישן בפני חדש תוציאו", המתכוון לאמר שהחדש דוחה את הישן. החדש בדרך כלל קורה באופן אוטומטי וכשהוא נכנס לחיינו הישן – מתפוגג לאט לאט. כל עוד אין חדש לא מוותרים על הישן. אבל הביטוי הזה אומר משהו אקטיבי "תוציאו" ומדגיש את הפעולה של הכנסת החדש והטמעתו שהיא כולה באחריות שלנו. עלינו למצוא דרך להכניס את החדש לחיים ולוותר על הישן.

בתהליכי הליווי שאני עושה עם אנשים, אני לא פעם מזהה את הקושי לאמץ דברים חדשים והרגלים חדשים. המוכר והידוע נוסך בטחון, החדש מעורר את תחושת חוסר בטחון ולא פעם מעצים את תחושת הקרקע הנשמטת מתחת לרגליים, אנשים שהשינוי גורם להם חוסר נוחות, שלא לאמר מאיים, נצמדים למה שהם מכירים ויש להם גם נימוקים למה לא כדאי לשנות.

הדבר שמעניין אותי, הוא איך מטמיעים הרגלים חדשים ומוותרים על ההרגלים הישנים.
איך משנים.מעסיקים אותי תהליכי הלמידה,

כל התנהגות חדשה, כל הרגל חדש מצריכים למידה.

המטרה שאליה מכוונת הלמידה, במודע או שלא במודע, היא להטמיע את השינוי הזה.

ללמוד זה קל יחסית. בוחרים מה ללמוד, נרשמים לקורס, מתייצבים אליו ורוכשים ידע חדש.

השאלה הגדולה היא לא איך ללמוד משהו חדש אלא איך גורמים לכך שהלמידה החדשה תתפוס את מקום הישן ותוטמע בתוכנו התנהגות חדשה.


***********

בשבועות האחרונים הלכתי ללמוד ולהעמיק במדיטציה. האפקט של המדיטציה הוא במצטבר שלה, בזה שמבצעים אותה בפועל. בשביל זה צריך לעצור פעמיים ביום, בבוקר ואחר הצהרים, למשך 20 דקות ולמדוט.

אחרי כמה שבועות שאני עושה את זה פעמיים ביום, אני כבר יכולה לחוש את השפעתה המטיבה של המדיטציה עלי: אני ערנית, ממוקדת, מלאה מרץ וחיוניות. אני רגועה, נינוחה, שמחה ושום דבר לא מצליח להרגיז אותי או להלחיץ אותי, ואני יכולה להוסיף סופרלטיביים נוספים על מה שזה עושה לי.

בפועל הצטרכתי למצוא שתי משבצות זמן של 25 דקות כל אחת, במהלך היום, כדי להכניס את התרגול לתוך החיים שלי וזה לא היה פשוט.

אובייקטיבית יש לי זמן ואני גם מוכנה להתעורר מוקדם יותר אם צריך, ובכל זאת, אני מוצאת עצמי בכל פעם מחדש מנסה לא להתחמק לפנות זמן לתרגל, ומזכירה לעצמי שזה חשוב כדי שההרגל הזה יהפך לסוג של טייס אוטומטי.

ההתמדה היא משהו פנימי. היא נרכשת רק ע"י תרגול יומיומי, עקבי, לאורך זמן, מבלי לוותר ומבלי לעגל פינות. זו מיומנות שאי אפשר ללמוד.

אני מגלה שלשנות דפוס התנהלות זה לא פשוט.

בשביל לשנות לא מספיק לשנן את הנתיב החדש, אני צריכה לשחרר משהו ישן, לשחרר את ההתנהגות הקודמת, לשנות את סדר היום שלי, לשנות את מה שנהגתי לעשות קודם, לוותר על הקודם.. וכל זה בשביל החדש שאני כבר יודעת שיש לו ערך.. ובכל זאת זה לא קל.

כשאני מלווה אנשים בתהליכי שינוי אני יודעת שחלק מן ההצלחה של השינוי הוא בגלל הליווי הצמוד שלי אותם.  הליווי משמש תחזוקה לתהליך השינוי. כשאין ליווי הסיכוי שהשינוי יחזיק מעמד לאורך זמן הוא נמוך. הליווי עוזר לשמור שהדברים לא ישמטו ויעלמו להם בתוך כל היומיום העמוס

אבל כשאני עושה שינוי לבד אני צריכה למצוא בתוך עצמי את הכוחות להתמיד ולהתמיד ולשמור ולא לוותר... זו עבודה פנימית שלי עם עצמי.

ואני מודה שזה לא קל..

 

 

8 תגובות:

  1. אומרים שקשה ללמד כלב זקן טריקים חדשים, וכנראה שלוקח יותר זמן לשנות הרגל, ככל שמתבגרים. אבל אני חושבת שההכרח הוא הגורם הדוחף ללמידה באופן הכי יעיל. למשל, כשהגב שלי כאב, למדתי תרגילים לחיזוק הגב.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נכון.הסיבה שהלכתי ללמוד מדיטציה היא בגלל שהרגשתי שאני לא מספיק רגועה ונינוחה ויש לזה השפעה על השינה שלי. מאז שאני במדיטציה השינה השתפרה פלאים. זה סימן לי שיש קשר בין הדברים ועזר לי להתמיד...

      מחק
  2. נגעת בדיוק בנקודות הכי חשובות והכי קשות ליישום. אין בעיה ללמוד משהו חדש אבל להפנים ולהטמיע אותו, להבין שיש להקצות זמן לפעילות שברצוננו לתרגל ולהתרגל אליה, וגם ובמיוחד לדעת לשחרר הרגלים ישנים מוכרים ונוחים....זה סוד העניין.
    ומאחלת לך שתצליחי בהרגלייך החדשים שכבר הוכיחו שהם מיטיבים איתך ועם חייך

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושבת שככל שאתמיד יותר, אראה יותר תוצאות, שתהיה להן השפעה על החיים שלי ואז המוטיבציה להפוך את זה לטבע שני - תגדל. בינתיים אני עומדת בזה אבל כבר מגלה שלא קל להתמיד.. קל יותר להתחמק..

      מחק
  3. כל הכבוד על השינוי ובהצלחה! גם אני למדתי תלמוד בתיכון אבל אני לא חושב שלקחתי משהו מזה לחיים...

    השבמחק
    תשובות
    1. אני תמיד חושבת שללמידה יש ערך אם היא באה בזמן הנכון לנו.
      וכמובן שיש כאן גם את עניין האמונה בתהליך, ההתמסרות אליו..
      כלומר, אם כשהתנסית לא ראית את הקשר בין המדיטציה לחיים שלך ולשיפור אישי אז זה נחמד לתרגל אבל לא מעבר לכך...

      מחק
  4. כמודט לשעבר, אכן פעמיים ביום - אני מנצהיר שלי המדיטציה לא עשתה כלום מבחינת פיתוח הרוח/הנפש וכו' אבל כן היא תחליף מצויין לנדודי שינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו...אם היא עוזרת לעניין נדודי השינה זו כבר סיבה טובה להתמיד..

      מחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...