29.8.2023

על האבות

אנחנו חיים בחברה שמסלילה אנשים. נשים בדרך כלל מוסללות לעבודות קטנות, שוליות, להרוויח פחות כסף, להיות יותר בבית עם הילדים, והגברים בהתאמה ישירה מוסללים להיות ארנק הכסף המשפחתי ולהיות מורחקים מהילדים שלהם .

.

במצב רגיל בו שני בני הזוג עובדים ושניהם מגדלים ביחד את הילדים, בדרך כלל ישנה חלוקת תפקידים וכל אחד עושה את חלקו לפי החלוקה הזו. במציאות, בדרך כלל, רוב עול נופל על האשה שמטבע הדברים בוחרת עיסוק שישאיר אותה יותר בבית: היא תעבוד קרוב, פחות שעות, אופק הקריירה שלה הוא מצומצם, ולכן גם תרוויח פחות כסף. הגברים בהתאמה ישירה, יהיו יותר שעות בעבודה, החלק שלהם בעבודות הבית יהיה יותר מצומצם, הקריירה שלהם נחשבת כמסלול התפתחות טבעי, הם ירוויחו יותר כסף, וככה הם מורחקים מהילדים שלהם וכל החלק הקשור בגידול הילדים ובהתפתחות רגשות כמו חמלה ורוך גם הוא מצוצמצם.

.

בקיץ שעבר הבת שלי נסעה יחד עם משפחתה לרילוקיישן, בארץ יפה אחת. הנסיעה הזו הצריכה אותם להתארגן מחדש על חלוקת התפקידים המשפחתית, הנסיעה הזו חייבה התבוננות מחודשת על חלוקת התפקידים במשפחה ועל המקום של האבא והאמא בגידול הילדים שלהם.

.

אנחנו נוטים לחשוב באופן אוטומטי שרילוקשיין = הקריירה של גבר. אבל מה קורה אם הרילוקיישן הוא של האשה ולא של הגבר כמו שחשבנו מלכתחילה? כשנוסעים לרילוקיישן לא פעם יש מצב בו צד אחד מוותר, באופן זמני, על הקריירה שלו לטובת הצד השני.

.

מכיוון שגם אני הייתי ברילוקשיין, ולא פעם אחת, נזכרתי איך היה די ברור שמי שמוותר על הקריירה שלו, גם אם באופן זמני, זו אני. וזו לא היתה סתם קריירה. בפעם הראשונה שנסעתי הייתי חברת הנהלה של בי"ס שש-שנתי גודל ובפעם השניה כבר הייתי מנהלת בית ספר.

.

נכון שאף אחד לא כיוון אקדח לרקה שלי וכי לכאורה היתה לי אפשרות בחירה.. רק שבדרך כלל, בתקופה הזו היה ברור שהנשים הן שמוותרות. או כמו שהוא אמר לי פעם ברגעים שהצפתי את הקשיים שלי "אני נוסע. אם את באה או לא באה". עד היום אני מרגישה שהמשפט המבהיל מקפל בתוכו את הכל.

.

זה תכף היה ברור שהוא יתעסק בפיתוח הקריירה חובקת העולם שלו ואני בהתאקלמות במקום החדש, בקשיים של הילדים, בהיכרות עם הסביבה ועם הרגלים חדשים, בגעגועים לארץ, למשפחה ולחברים, במשברים החברתיים, בהתאקלמות בחברה חדשה וכל חלוקת התפקידים שהיתה לנו בארץ – תשתנה.

.

הנסיעה הזו של הבת שלי גורמת לכך שבזמן האחרון יש לי הרבה שיחות על המקום של האבות בגידול הילדים שלהם.

.

זה לא רק הקריירה והכסף. זה אלא משהו עמוק בהרבה: האם יש מקום לאפשר גבריות אחרת, של גבר שרוצה להשאר בבית ולגדל את ילדיו, שאומר לאישתו "את תפתחי את הקריירה שלך ואני אתעסק בענייני הבית ובגידול הילדים" האם עדיין נחשיב אותו כגבר אם הוא לא יהיה מי שמביא את הכסף הגדול? אולי כן אבל רק אם יצהיר שזה מצב זמני..

.

כשאני מתבוננת סביבי אני מבחינה שלמרות שלא כל הגברים זהים הציפיה מהם זהה: שיביאו כסף והרבה. אני רואה הרבה גברים מאבדים את השנים הטובות שלהם בגלל הציפיה שהם יהיו מה שהם לא יכולים להיות. המעטים שקמים ואומרים "לי זה לא מתאים, אני רוצה לחיות חיים אחרים" על אלה מתבוננים בעין עקומה ואומרים, טוב נאפשר להם כמה שנים שיעשו מה שהם רוצים העיקר שמתישהו יחזרו למסלול.. וזה משא לא קל לעמוד בציפיה שאתה לא יכול לממש אותה כי הבפנים שלך רוצה משהו אחר.

.

וזה גם מחדד שוב את המקום של האבות בגידול הילדים שלהם, מה שאנחנו רגילים לכנות "נוכחות הורית". הנוכחות הזו היא לא מושג טכני של להיות נוכח פיזית. זה לא מי מביא את הכסף. זה משהו עמוק ובעל משמעות חשובה להתפתחות של הילדים ולצמיחתם. וכמו בכל תהליך, זה מצב של win-win situation. הצמיחה היא הדדית. גם הילד צומח וגם אבא שלו צומח ומגלה בעצמו צדדים רגשיים שאולי לא היה מודע להם.

.

ואת זה אני אומרת בזמן שאני מתבוננת בילד שלי שמגדל את בנו ורואה מה קרה לו מאז הפך אבא. הוא איש אחר, במובן הטוב של המילה. האבהות השביחה אותו.

.

חשבתי לעצמי שזו יכולה להיות ברכה אמיתית אם נוכל להשתחרר מכל ההסללות שעליהן חונכנו ולפתוח עצמנו להבנה שמה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר, וכי להסללה יש מחיר ולפעמים זה מחיר ממש כבד.

 

12 תגובות:

  1. וואו, זה כל כך נכון מה שכתבת. וזו באמת ברכה אמיתית כאשר מצליחים (ורוצים) להשתחרר מכל ההסללות ולהבין מה באמת מתאים ומה פחות.
    אני אישית מכירה שני זוגות שלא מתנהלים לפי הדפוס ה"רגיל". בת דודי בארה"ב ובעלה הם כאלה (עכשיו הבנות כבר גדולות, אחרי קולג') - כל כמה שנים אחד מהם התעמק בקריירה, והשני התרכז בבית ובבנות. לשניהם היו מקצועות משלהם ולשניהם היתה קריירה, אבל כל מיני נסיבות ותהפוכות אצל כל אחד מהם גרם לכך שהם התחלפו כל כמה שנים בתפקידים, וזה עבד מצוין.
    אצל בני וכלתי זה בכלל שיוויוני לחלוטין מההתחלה. שניהם עובדים (מוסיקאים - אז שעות וימים לא קונבנציונלים) ושניהם הורים במשרה מלאה ו"עקרי בית" במשרה מלאה. שניהם עמוק בחינוך של הילדים, בניקיון ובבישול, בעבודה והפרנסה. זו הבחירה שלהם ובינתיים לפחות זה עובד מצוין.
    גם אצל בתי וחתני הם שניהם בקריירה והפיתוח האישי של כל אחד מהם ושניהם בחינוך של הילדים ובבישול ובטיפול במטלות הבית אבל עדיין על בתי נופל הטיפול בבית ובילדים קצת יותר מאשר על חתני.
    מה שחשוב הוא שכאשר הילדים גדלים בבית כזה, הם כבר מכירים הסללה אחרת..........ויש תקווה לעתיד.

    השבמחק
    תשובות
    1. נהדר לשמוע שיש משפחות שמתנהלות אחרת וכי חלוקת התפקידים נקבעת בדיאלוג בין בני הזוג מתוך ראיית הצרכים המשפחתיים.
      ובכל זאת אני מתרשמת שמה שנראה טוב ועובד יפה במשפחה, כלפי חוץ זה לא פעם "זוכה" לביקורת חברתית. אין דומה חברה של עיר גדולה ומתקדמת לחברה במקומות קטנים ופריפריה...
      אנחנו מתקדמים 2 צעדים קדימה וצעד אחד אחורה.
      אין ספק שאנחנו במקום יותר טוב היום אבל עוד ארוכה הדרך לשיוויון המלא.

      מחק
  2. זה פוסט מצויין, כי הוא מצביע על אחת מהבעיות המרכזיות של ההורות שלי לפני למעלה מ- 40 שנים. בהיותי אדם נטול תאוות תחרות, לא רואה בכסף מטרה אלא אמצעי, מעדיף את הבית על פני "עיסוקים" חובקי עולם חלוקת התפקידים היתה ברורה להפליא. היא אחראית על הכסף הגדול, אני במקצוע משני, טיפוסי לאשה [חינוך והוראה, וגם שם ויתרתי על קריירה. לא מוכן לשום התערבות בחיי הפרטיים אחרי שעות העבודה.]. הילדים גודלו על ידי. המחזור הראשון של בתי, אני ברכתי אותה ורצתי לקנות לה את הנחוץ.
    זה עובד מצוין, כששני הצדדים פתוחים זה לזה, מוכנים לדבר על זה, בהחלט יכולים לשים ולתאר ולהגדיר "קו אדום". אני מכיר זוגות שרילוקיישן זה רק לאחד משניהם. והוא/והיא מגיעים פעם בכמה זמן. יש שימוש נרחב בתוכנות תיקשורות כיום.
    מנסיוני ומנסיוני כשאני מדבר עם זוגות גברים חד מיניים - הם בהחלט רואים באבהות תהליך מתמשך שהופך אותם לאנשים טובים יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. מקסים לקרוא את זה, שכבר לפני כל כך הרבה שנים הלכת אחרי מה שהלב שלך רצה ולא אחרי תפיסות שמכריחות לעשות תפקידים רק כי זה הצו החברתי.
      בשביל מציאות כזו צריך שגם הבנזוג יהיה באותו ראש, שתהיה הסכמה משפחתית על כך.
      אני בטוחה שהמרוויח הגדול מכל זה היית אתה וזה השפיע על טיב הקשר שבינך ובין הילדים ועל איכות הקשר..
      אצל זוגות חד מיניים זה משהו אחר לגמרי. בעיני זה מדהים ומעורר תקווה..
      ואין לי ספק שאב שמגדל את ילדיו הוא איש טוב יותר בהיבטים רבים אחרים...במיוחד בחלק הרגשי..

      מחק
  3. כתבת יפה ונכון. למרות שאני לכאורה שואף לשוויון בבית ביני ובין בת זוגי ואני מעורב בכל עניינ הבית והילדים הרבה יותר מהממוצע לדעתי עדיין זוגתי עסקה יותר בגידול הילדים על חשבון העבודה (לכאורה לפחות מבחירתה). לפחות כשהיינו ברילוקיישן שנינו עבדנו...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה תמיד מפתיע אותי איך שכשאומרים "אנחנו מתחלקים שווה בשווה במטלות הבית וגידול הילדים" בסוף תמיד האשה עושה יותר.
      עדיין שאפו לך על המעורבות הרבה, אני בטוחה שיש לזה השפעה על איכות הקשר שלך עם הילדים.
      השפעה לטובה

      מחק
  4. בעוד שאני חיפשתי מקצוע שבו אוכל לעבוד פחות שעות ולהיות יותר עם הילדים, אני רואה שהכלות שלי הולכות עם הקריירה שלהן עד לסוף והבנים שלי אוהבים את זה ומוכנים לטפל בילדים בשוויון מלא. כך שיש כנראה התקדמות

    השבמחק
    תשובות
    1. מדהים שהדור החדש רואה את הדברים אחרת והגברים משתפים פעולה עם זה וברצון..
      זה גם מעלה שאלות על הדרך בה אנחנו התנהלנו... אולי לא העזנו לדרוש.. לעמוד על שלנו..
      אולי באופן כלשהו חיקינו את המודל של הבית שבו גדלנו.. שם חלוקת התפקידים היתה ברורה והיה ברור מה עושה האשה ומה עושה הגבר..

      מחק
  5. לפני כמה שנים הייתי גם אני ברילוקיישן. כרווקה נטולת ילדים, הייתי די שונה בנוף המשפחות שנסעו ובעיקר הרגשתי חריגה בקבוצת הווטסאפ שנפתחה לקבוצת הנשים של משימת הרילו, שרובן ככולן הגיעו בעקבות עבודתו של הבעל נסבו בעיקר סביב שוםימג בקניון, מפגשים שבועיים בבית קפה, חוגים, ודרכים להעביר את הזמן. ניכר היה מאוד שזמנן בידן עד כדי שיעמום ולי, כחריגה, לא היה עם מי לדבר שם על תלאות וסיפורים ממקום העבודה.

    מצד שני- יצא לי להרשם עם עוד כמה חברים ישראלים לקורס צלילה. אחד מאלה שהצטרפו (שהיה מדריך צלילה בעצמו בעבר), הגיע בעקבות אשתו ולמעשה הפך שם, לדבריו ל-"עקר בית" שמבלה פתאום הרבה יותר זמן עם הילדים ובתחביבים. נראה שהוא שמח מאוד מהשינוי.

    היה מעניין לראות ולחוות את היפוך התפקידים הזה ויוצאי הדופן מהצד הגברי והנשי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש משהו מאד מרענן בהיפוך תפקידים, במיוחד אם זה נעשה בהסכמה בין שני הצדדים...
      במצב כזה הגבר זוכה להתקרב לחוויות שבחיים הרגילים היה פחות מזדמן אליהן, אם בכלל.. ויש לכל זה השפעה גדולה על טיב הקשרים במשפחה ועל איכות הקשר עם הילדים.
      אני יכולה להעיד מהנסיון שלי שכשהגיע הרגע אצלנו להיפוך תפקידים, בנזוגי מאד לא אהב את זה .. הוא אמנם שיתף פעולה אבל היה ברור שהוא לא אוהב את זה... בעיני זו ממש החמצה..

      מחק
  6. כל כך התחברתי.....גם כאשה וגם מי שעברה רילוקשיין ועשתה כל כך הרבה ויתורים.........כל כך הרבה......

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה שהדברים האלה "מדברים" ללא מעט אנשים.. שעברו חוויות דומות לאלה בחייהם.
      תודה

      מחק

שוב פסח

חמש בבוקר אני ערה במיטה פסח מתקרב. צפים אצלי הימים של ההלם והבור השחור שאליו נפלתי. אז לא ידעתי כלום. מהמקום ההוא החלטתי שנחגוג פסח אח...